• O FESTIWALU
  • |
  • AKTUALNOŚCI
  • |
  • PROGRAM
  • |
  • SPEKTAKLE
  • |
  • FILMY
  • |
  • WYDARZENIA
  • |
  • DLA WIDZA
  • |
  • DLA MEDIÓW
  • |
  • GALERIA

  • A Dance Tribute to the Art of Football
  • Open Source
  • Ce que le doit a la nuit
  • on silence
  • Prometeusz
  • Romeo i Julia
  • Omega and the Deer
  • Clear Tears / Troubled Waters
  • Święto Wiosny / Sacre

Ce que le doit a la nuit


Ce que le jour doit à la nuit (To, co dzień jest winien nocy)

Hervé KOUBI - Francja

13 października 2013, godz. 19:00

 

kup bilet ON-LINE


Hervé Koubi, z pochodzenia Algierczyk, doktor farmacji, który zdecydował się skupić na karierze tancerza - choreografa studiując w Aix - w  Marsylii. Naukę kontynuował w "Centre International de Danse de Rosella Hightower" w Cannes i później w Operze Marsylii. Hervé Koubi pracował z Jeanem-Charslem Gilem, Jean-Christophe Pare, Emilio Calcagno oraz Barbarą Sarreau (w ramach Baletu Preljocal). W 1999 przyłączył się do "Centre Choreographique de Nantes", które prowadzi Claud Brumachon i Benjamina Lamarche. Potem pracował z Karine Saporta z "Centre Choreographique " w Caen tworząc „The Garage- Sitting on the Mystical Rock" (2001) i z Thierry'm Smitsem, z Compagnie Thor w Brukseli dla dzieła „Reliefs d'un Banquet" (2003) i „D'Orient" (2008). W roku 2000 Hervé Koubi stworzył swój własny projekt „Le Golem". W 2001 roku zaczął współpracę z Guillame Gabriel, która trwa do dziś.

crdit_photo_marie-aime_mercier_portrait_herv_340 photo: Marie-Aimée Mercier

Zrealizował przedstawienia „Menagerie" (2002) oraz „Abattoirs, fantaisie..." (2004). W roku 2006 pracował z piosenkarką Laetitią Sherrif w związku z utworem "4' 30" ". W roku 2007 zaaranżował sztukę stworzoną przez „Croisette de Cannes" w 1997 roku p.t."Les Heures Florissantes"na Festiwal Cadence w Arcachon. Stworzył również współczesną i niezwykłą pracę "Moon Dogs" - odkrycie ruchów Hip Hop. W 2008 roku pojawił się w trzech interpretacjach tekstów: "Coppelia une fiancée aux yeux d'emajal"/ "The Suprêmes" / "Bref sejour chez les vivants " - współpracujac z pisarzami: Chantalem Thomasem i Romainem Panassié. W roku 2009 zaczął współpracę z tancerzami z Wybrzeża Kości Słoniowej z Zespołu Beliga Kopé, efektem tego spotkania było dzieło "Un rendez - vous en Afrique". Od 2010 roku pracuje z grupą dwunastu tancerzy - Algierczyków i jednego tancerza z Burkina Faso. Stworzył z nimi produkcje „El Din " (2010 i 2011) oraz "Ce que le jour doit à la nuit". Współpracuje również z filmowcami. Poza swoją pracą nad spektaklami Zespółu Hervé Koubi regularnie zapraszany jest przez różne profesjonalne szkoły tańca, również za granicą.

crdit_photo_nathalie_sternalski_4_340
photo: Nathalie Sternalski





Choreografia: Herve Koubi
Tancerze: Hamza Benamar, Lazhar Berrouag, Nasserdine Djarrad, Fayçal Hamlat, Nassim Hendi, Amine Maamar Kouadri, Riad Mendjel, Issa Sanou, Ismajal Seddiki, Reda Tighremt, Mustapha Zahem, Adel Zoubawa
Muzyka: Maxime Bodson, Hamza El Din par Kronos Quartet, Jan Sebastian Bach, musique Soufi Światła: Lionel Buzonie
Kostiumy: Guillaume Gabriel
..

Spektakl „Ce que le jour doit à la nuit" (To, co dzień jest winien nocy)  jest inspirowany losami bohatera z powieści Yasminy Khadra (dyrektora Algierskiego Centrum Kulturalnego w Paryżu). W młodym chłopcu, który jest odsyłany z jednej rodziny do drugiej, Hervé Koubi odkrywa swoją własnej historię. Upajający się zdobnictwem islamskim Hervé Koubi, widzi w nim porównanie do swojej własnej ścieżki. Przyrównuje ją do orientalnej tkaniny. „Koronka - mówi Hervé, który zawsze był zafascynowany wzornictwem - jest przede wszystkim sposobem tworzenia „le jour"(dnia), dnia w tkaninie, dnia oddanego w materii...dnia w mojej historii...". „Ce que le jour doit à la nuit" jest, jak mówi tytuł, mieszanką czasu i historią połączeń.
W spektaklu tańczy dwunastu tancerzy algierskich oraz tancerz z Burkina Faso, którzy zostali wybrani w castingu. Byli to mężczyźni, którzy do tej pory wykonywali taniec uliczny z nurtu hip-hop. Dla „Ce que le jour doit à la nuit", podejmując ogromy wysiłek, zmienili swoją technikę.

crdit_photo_sylvain_marchou_chaine_2_340
photo: Sylvain Marchou Chaine

„W młodym wieku, kiedy odkrywałem sztukę tańca i poświęcałem się temu całkowicie, byłem zafascynowany designem. Z tej fascynacji obecnie korzystam w mojej pracy, mojej wizji ruchu i moim wykorzystaniu przestrzeni. Przychodząc czy odchodząc, zawsze rozważam kierunek, jaki obieram. Moje artystyczne gesty, kieruję w stronę pojęcia, które jest bliskie memu sercu, to przemijanie czasu.
Stwarzając moją choreografię i określając dyrektywy sztuki teatralnej przestrzenią i czasem, myślałem o tanecznych ruchach, jak o niciach, które stają się pomieszaną gmatwaniną tkaniny, aby w końcu stać się czymś w rodzaju złożonej koronki: Wynikiem Tańca. Rozpoczynanie tych poszukiwań, w celu stworzenia siły i formy jest jak poszukiwanie prawdy lub lepiej - „pewnej prawdy". Koronka jest przede wszystkim, z definicji, sposobem tworzenia „dnia", dnia w tkaninie, dnia w granicach materiału...dnia w mojej historii i miejsca w Historii. Każdy tancerz, którego spotkałem w Algierii, to jak nić, która wiąże pogmatwane wzory, tak jak linie, które łączą się w historii wspólnych geografii, na przykład geografii wielkiego basenu śródziemnomorskiego.
Celebrowane jak koronka w swoim wyrafinowaniu, jest to piękno związane całkowicie z pracą pamięci. Ten projekt stoi na skrzyżowaniu dwóch moich pasji, mojego pragnienia budowania i komponowania tańca oraz głębokiej potrzeby zbliżenia się do mojego algierskiego pochodzenia. Wersy do ponownego odkrycia, inne do ponownego ustanowienia, a jeszcze inne pozostawione do zbudowania.
Lubię kiedy w mojej pracy wpływa na mnie element historyczny, lubię znajdować wskazówki, które inspirują formę, ruchy w obrębie fraz z choreografią, jak te, które są potrzebne do stworzenia koronki pochodzącej ze Wschodu, na przykład z zawiłym haftem.
Algieria ciągle jest krajem, w najwyższym stopniu, mocnego ruchu artystycznego i literackiego nazywanego Orientalizmem. To właśnie jednemu z takich orientalistów XIX wieku, który przyjechał do Algierii, aby dać definicję swoim marzeniom o Wschodzie, chciałbym podziękować za moje marzenia, czyli Yasminowi Khadra, dyrektorowi Algierskiego Centrum Kulturalnego w Paryżu, autorowi książki „Ce que le jour doit à la nuit".


Hervé Koubi - „Wyjątki z notatek o motywacji" Oran, Algieria, 19 lutego 2010 roku


Po spektaklu:  Spotkanie z artystami w foyer.


Bilety:
sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł, sektor C - 10 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE

Istnieje możliwość zakupienia KARNETU na wszystkie wydarzenia w cenie - 96 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM

Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt)
czynny w godz. 10:00 - 20:00
ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04

 

 


O festiwalu

  • Centrum Sztuki Mościce
  • O Festiwalu
  • Noclegi
  • Partnerzy
  • Uczestnicy
  • Kontakt
  • Dojazd

Aktualności

Program

Spektakle

Filmy

Wydarzenia

Dla widza

  • Dojazd
  • Program
  • Noclegi
  • Bilety

Dla mediów

Galeria

Centrum Sztuki Mościce
ul. Traugutta 1,
33-101 Tarnów

tel. +48 14 633 46 00
fax + 48 14 633 10 52

e-mail:
sekretariat@csm.tarnow.pl