Opera Śląska w Bytomiu Teatr operowy w Bytomiu stanowi od ponad 65 lat chlubę i dumę Śląska. Za datę inauguracyjną działalność Opery przyjmuje się 14 czerwca 1945 roku, datę wystawienia "Halki" pierwszego przedstawienia operowego w powojennej Polsce.
Twórcą Opery Śląskiej był światowej sławy artysta - Adam Didur. Opera Śląska stale gości na scenach regionu i kraju. Od 1994 roku regularnie prezentuje swoje spektakle na arenie międzynarodowej. Szczególną renomą cieszy się w Niemczech, Holandii i Portugalii. Artyści teatru kilkakrotnie występowali w Berlinie - w sali Filharmoników im. Herberta von Karajana oraz w Konzerthausie. Często są gośćmi Filharmonii Monachijskiej. Ostatnie letnie tournee niemieckie obejmują każdorazowo swoim zasięgiem ok. 80 miejscowości w Niemczech, Szwajcarii, Luksemburgu, Holandii, Austrii, Szwecji i Danii. Dorobek bytomskiej Opery to ponad 260 premier oper, operetek i baletów, w tym wiele pozycji prapremierowych. W repertuarze bieżącym utrzymuje się ok. 30 tytułów, w tym m. in. opery: „Aida", „Borys Godunow", „Carmen", "Cyrulik sewilski", „Don Carlos", „Eugeniusz Oniegin", „Halka", "Łucja z Lammermoor", "Madama butterfly", „Maria Stuarda", „Nabucco", „Orfeusz i Eurydyka", „Straszny dwór", „Tannhauser", „Traviata"; operetki: „Księżniczka czardasza", „Piękna Helena i inne", „Wesoła wdówka", „Zemsta nietoperza"; balety: „Dziadek do orzechów", "Kot w butach", "Królewna Śnieżka", „Pan Twardowski", „Romeo i Julia", „The Beatles&Queen", musicale: „Phantom", „Zaczarowany bal", kantata sceniczna „Carmina burana".
ZŁOTA MASKA w kategorii NAGRODA SPECJALNA dla HENRYKA KONWIŃSKIEGO za inscenizację i choreografię spektaklu.

O choreografie: Henryk Konwiński zaliczany jest do grona najbardziej znanych i cenionych tancerzy, choreografów i reżyserów. Na swoim artystycznym koncie ma ponad pięćdziesięcioletnią obecność na scenach teatralnych. Bez wątpienia jest krajowym rekordzistą w ilości przygotowanych opracowań choreograficznych i wyreżyserowanych przedstawień operowych i operetkowych. Bogaty dorobek choreograficzny Henryka Konwińskiego obejmuje niemal wszystkie pozycje baletu klasycznego m. in. „Jezioro łabędzie", „Coppelia", „Don Kichot", „Dziadek do orzechów", „Córka źle strzeżona", „Harnasie", „Romeo i Julia" oraz wiele opracowań do muzyki współczesnej realizowanych na wszystkich bez wyjątku krajowych scenach muzycznych. Wywodzi się z Poznania i środowisko artystyczne tego miasta uformowało jego rozumienie sztuk i wrodzoną wrażliwość. Pełne kwalifikacje zawodowe zdobył w Państwowej Szkole Baletowej w Warszawie. Na scenie bytomskiego teatru debiutuje jako choreograf pełnospektaklowym baletem „Stworzenie świata" do muzyki A. Pietrowa. W tym czasie objawi się również jako reżyser operowy cieszącej się przez długie lata powodzeniem melodramatycznej „Traviaty" G. Verdiego i demonicznej „Salome" R. Straussa. W reżyserii Henryka Konwińskiego na bytomskiej scenie pojawiło się wiele spektakli operowych, operetkowych i baletowych, w tym m.in.:. „Straszny dwór" St. Moniuszki, „Ernani" G. Verdiego, „Madama Butterfly" G. Pucciniego, „Cosi fan tutte" W. A. Mozarta, „Gioconda" A. Ponchelliego, „Don Kichot" L. A. Minkusa „Aida" G. Verdiego, „Dziadek do orzechów" P. Czajkowskiego, „Pan Twardowski" L. Różyckiego, „Cyrulik sewilski" G. Rossiniego, „Wesoła wdówka" F. Lehara, „Orfeusz i Eurydyka" Ch. W. Glucka, „Romeo i Julia" H. Berlioza, „Baron cygański" J. Straussa. Na Śląsku współpracuje także z chorzowskim Teatrem Rozrywki, gdzie zrealizował choreografię do spektakli: „Skrzypek na dachu", „Cabaret", „Pocałunek Kobiety Pająka", „The Rocky Horror Show"; Teatrem Zagłębia w Sosnowcu - „Kordian", „Iwona Księżniczka Burgunda" czy Gliwickim Teatrem Muzycznym - „Kraina uśmiechu", „Hrabina Marica", „Noc w Wenecji". Był wielokrotnie nominowany i nagradzany „Złotą Maską" - nagrodą artystyczną Marszałka Województwa Śląskiego - m. in. za reżyserię i choreografię do „Monachomachii", „Snów i zdarzeń", „Skrzypka na dachu", „Historii żołnierza", „Tańców Połowieckich", „Córki źle strzeżonej", „Szkoły błaznów", „Zielonego Gila", „Aidy", „Romea i Julii". Jest także laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy choreograf" (2010) i Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS" (2011).
|
|
ROMEO I JULIA Przedstawienie powstało na kanwie znanej tragedii Williama Szekspira do symfonii dramatycznej Hectora Berlioza o tym samym tytule i fragmentów jego innych kompozycji. Spektakl zrealizowano przy współpracy z Ogólnokształcącą Szkołą Baletową im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu. W spektaklu wykorzystano również nagranie London Symphony Orchestra pod dyrekcją sir Collina Davisa. Prapremiera spektaklu w Operze Śląskiej miała miejsce 12 grudnia 2009 r.
 foto: Tomasz Zakrzewski
Od krytyków: „Bytomska realizacja „Romea i Julii" to nadzwyczaj piękny, zmysłowy i plastyczny spektakl baletowy, w którym połączenie klasycznej techniki z odrobiną tańca współczesnego nadaje opowieści uniwersalny charakter. Widz ma wrażenie, że historia toczy się ponad czasem, a bohaterowie mogli się urodzić zarówno w renesansowej Weronie, jak i w Nowym Jorku w czasach West Side Story". Henryka Wach-Malicka, „Dziennik Zachodni"
 foto: Tomasz Zakrzewski
„Twórcy przedstawienia baletowego starali się w maksymalnym i równym stopniu wykorzystać potencjał muzyki romantycznego kompozytora oraz historii Romea i Julii. Spektakl został zbudowany w oparciu o konsekwentne, a zarazem twórcze łączenie elementów odwołujących się do średniowiecza, czasów Szekspira i Berlioza oraz współczesności. Unikano dosłowności, pozostawiając miejsce również dla wyobraźni widza. Dzięki temu powstało przedstawienie o potędze młodzieńczej miłości, która nie ma swojej epoki - może się wydarzyć w każdym miejscu i czasie". Magdalena Czerny, „Teatralia" Śląsk.
 foto: Tomasz Zakrzewski
Inscenizacja i choreografia: Henryk Konwiński Asystenci choreografa: Bernadetta Maćkowiak-Pajdzik, Grzegorz Pajdzik - współpraca przy układach pas de deux z udziałem uczniów Szkoły Baletowej Kostiumy: Zofia de Ines Dekoracje: Ireneusz Domagała Kierownictwo baletu Opery Śląskiej: Olga Kozimala-Kliś
Po spektaklu: Spotkanie z artystami w foyer.
Bilety: sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł, sektor C - 10 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE
Istnieje możliwość zakupienia KARNETU na wszystkie wydarzenia w cenie - 96 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM
Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt) czynny w godz. 10:00 - 20:00 ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04
|