• O FESTIWALU
  • |
  • AKTUALNOŚCI
  • |
  • PROGRAM
  • |
  • SPEKTAKLE
  • |
  • FILMY
  • |
  • WYDARZENIA
  • |
  • DLA WIDZA
  • |
  • DLA MEDIÓW
  • |
  • GALERIA

  • A Dance Tribute to the Art of Football
  • Open Source
  • Ce que le doit a la nuit
  • on silence
  • Prometeusz
  • Romeo i Julia
  • Omega and the Deer
  • Clear Tears / Troubled Waters
  • Święto Wiosny / Sacre

Omega and the Deer


Omega and the Deer
(zmiana spektaklu "Praembulum" w związku z wypadkiem tancerza)

Ingun Bjørnsgaard Prosjekt (IBP) - Norwegia

25 października 2013, godz. 19:00

 

kup bilet ON-LINE

Ingun Bjørnsgaard Prosjekt (IBP)
Zespół został założony przez choreografkę Ingun Bjørnsgaard w roku 1992. Tancerze zapraszani przez artystkę do pracy nad projektami rekrutują się spośród z najlepszych w Norwegii. Są to zazwyczaj „wolni strzelce" (pracownicy nieetatowi), pracujący również w innych grupach tanecznych.
Ich szerokie wykształcenie oraz duże doświadczenie, od baletu do technik współczesnych, są warunkami wstępnymi do zaproszenia do wspólnych działań twórczych przez Ingun Bjørnsgaard. Często choreografka angażuje swoich ulubionych tancerzy w kolejne produkcje. Taka ciągłość we współpracy pomiędzy Bjørnsgaard a jej tancerzami pomaga kształtować atmosferę pracy wrażliwą na wymagające idee choreograficzne, ekstrawagancję teatralną oraz precyzję techniczną. Osobowość artystyczna i możliwości taneczne każdego tancerza są ważnymi elementem wyrazu całego zespołu, jako że produkcje są w wielkiej mierze owocem wysiłku wspólnej pracy pomiędzy choreografem a tancerzami.

ingun_front_portrett_340

O choreografie:
Oprócz pracy w IBP, Ingun Bjørnsgaard rozwijaja się jako choreograf, pracując gościnnie z zespołami takimi jak Kungliga National Baletten w  Stockholmie, Skånes Dansteater w Malmö, Carte Blanche w Bergen, czy Nationalteatret w Oslo. W kwietniu 2009 r. pracowała również z Baletem Narodowym na otwarciu nowego gmachu opery w Oslo.
Po założeniu IBP, Ingun Bjørnsgaard szybko wyróżniła się jako prawdziwa innowatorka w  świecie tańca skandynawskiego. Jej produkcje wygrały kilka międzynarodowych nagród, zwracając na siebie uwagę widzów z wielu krajów europejskich.
Istotną cechą charakterystyczną stylu choreograficznego Ingun Bjørnsgaard jest pewna interakcja pomiędzy tańcem klasycznym i nowoczesnym. Ten collage stylistyczny pozwala na wyłonienie się wymiaru analitycznego - wolnej ramy, w której tożsamości sceniczne tancerzy krążą pomiędzy osobowościami nadanymi bohaterom, a  ich własnymi charakterami.
W wielu jej pracach prezentowane są mityczne bohaterki. Te bohaterki są uwalniane z ram oryginalnych historii i daje im to okazję do wypracowanej własnej osobowości. Czasami choreografia wydaje się przekazywać opowiadanie, ale dramatyczne sytuacje są ciągle przerywane przez nagłe przejscia lub przez tancerza wykraczającego poza bohatera i zauważającego coś ponad daną fikcyjną sytuację.
Sztuki taneczne Bjørnsgaard nie mogą być określone jako czysto abstrakcyjne. Nie można również opisywać ich narracji. Raczej mogą być one traktowane jako miejsca sceniczne, usytuowane poza normalną, luźną ramą czasową.


Omega and the Deer
Ingun Bjørnsgaard często przedstawia swoich bohaterów jako pełnych niepokoju, brutalnych ale zarazem pięknych w chwili przekraczania granicy pomiędzy umiarem a grą aktorską.
W przedstawieniu „Omega i Jeleń" postacie gubią się w miejscu i czasie. Są uwięzione przez swoje własne cienie. Spektakl ma założenie ramowe, które nakreśla różne przestrzenie i kierunki dla: naszego (jako widza) ciała, płci, naszego poczucia przynależności do miejsca, naszej towarzyskości oraz naszej przeszłości.
Wszystko to pociąga za sobą pewne wyobrażenia i kontrasty, kształtujące nas i kreujące i wywołujące ruch. Przedstawienie wskazuje między innymi na złożone postrzeganie siebie przez współczesnego człowieka, z odniesieniami do sztuki Edvarda Muncha (autora słynnego „Krzyku").

„W przedstawieniu Omega i Jeleń Ingun Bjørnsgaard bada zwierzęcą naturę człowieka. Oswaja taniec w wymiarze artystycznym i  akrobatycznym, w złożonej choreografii stworzonej dla sześciu fenomenalnych bohaterów." Hamburger Abendblatt, Niemcy. 12.12.2011

„Jej bohaterowie są zawsze silni i świetni technicznie. Raz jeszcze Bjørnsgaard wykazała się wirtuozerią, weszła na szczyt kreatywności. Kiedy Marianne Haugli, zabójcza blond piękność, kopie wręcz swoimi długimi nogami powietrze, w nigdy wcześniej nie widzianym ruchu tanecznym, jej stopa wykonuje zamach z górę i uderza w głowę męskiego przeciwnika, czyniąc taniec niemalże ikonicznym." Die Welt, Niemcy. 12.12.2011


omega-and-the-deer-684-900x804_340
photo: Erik Berg

Choreografia/Ingun Bjørnsgaard,
Tancerze/Mattias Ekholm, Erik Rulin, Ida Wigdel, Marianne Haugli, Matias Rønningen, Marta-Luiza Jankowska,
Muzyka/Rolf Wallin, Tansy Davies,
Scenografia/Thomas Björk,
Kostiumy/Ane Aasheim,
Reżyseria świateł/Hans Skogen,
Reżyser dzwięku/Morten Pettersen,
Dramatic advicer/Kai Johnsen


Po spektaklu:  Spotkanie z artystami w foyer.


Bilety:
sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł, sektor C - 10 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE

Istnieje możliwość zakupienia KARNETU na wszystkie wydarzenia w cenie - 96 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM

Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt)
czynny w godz. 10:00 - 20:00
ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04

 

     



O festiwalu

  • Centrum Sztuki Mościce
  • O Festiwalu
  • Noclegi
  • Partnerzy
  • Uczestnicy
  • Kontakt
  • Dojazd

Aktualności

Program

Spektakle

Filmy

Wydarzenia

Dla widza

  • Dojazd
  • Program
  • Noclegi
  • Bilety

Dla mediów

Galeria

Centrum Sztuki Mościce
ul. Traugutta 1,
33-101 Tarnów

tel. +48 14 633 46 00
fax + 48 14 633 10 52

e-mail:
sekretariat@csm.tarnow.pl