Święto wiosny / Sacre
Teatr Wielki Poznań, Fundacja Nuova i Krzysztof Raczkowski - Polska
27 października 2013, godz. 19:00
kup bilet ON-LINE
Teatr Wielki Poznań - Święto wiosny Fundacja Nuova i Krzysztof Raczkowski - Sacre Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt)
Ostatniego dnia sierpnia 1919 roku spektaklem Moniuszkowskiej „Halki" zainaugurowano w Poznaniu działalność Teatru Wielkiego - trzydzieści jeden lat później, pierwszej scenie muzycznej miasta nadany zostanie patronat największego polskiego kompozytora operowego.
Istnienie sceny operowej w Poznaniu jest kontynuacją bogatej tradycji, sięgającej jeszcze czasów saskich, kiedy to podróżujące z Drezna do Warszawy włoskie trupy teatralne, prezentowały tu - komedie, intermedia, pantomimy i... opery. Pierwsze przedstawienia odnotowano już przed dwustu laty na dziedzińcu ówczesnego kolegium jezuickiego, przy dzisiejszej ul. Gołębiej (w gmachu obecnej Szkoły Baletowej) - tam też począwszy od 1783 roku regularnie występował zespół teatralny Wojciecha Bogusławskiego. Do początków dziewiętnastego wieku w Poznaniu gościły zespoły z Warszawy, Krakowa, Pragi, wystawiając utwory autorów polskich (Wybicki, Stefani, Elsner), włoskich (Paisiello, Cimarosa, Piccini, Salieri), francuskich (Gretry, Audinot), niemieckich (E.T.A. Hoffmann, Mueller, Hoffmeister) i in.
Teatr Wielki współpracował ze scenami festiwalowymi oraz teatrami za granicą: Baden-Baden, Bruksela, Heilbronn, Luksemburg, Xanten i Carcassonne - odważne i kontrowersyjne inscenizacje przygotowane przez zespół i realizatorów poznańskiej sceny operowej zyskiwały aprobatę zarówno widzów, jak i krytyki, czego dowodem była choćby spontaniczna reakcja francuskich mediów po prezentacji uwspółcześnionej wersji Carmen, jaką reżyser - Marek Weiss-Grzesiński, zrezygnowawszy ze sztafażu tradycyjnych środków wyrazu i ekspresji oraz "hiszpańskiego kostiumu", z powodzeniem zaproponował konserwatywnej publiczności w Carcassonne w lipcu 2000 r.
Zespół teatru z powodzeniem brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych, teatralnych i baletowych, wracając z tych podróży artystycznych z wieloma nagrodami i wyróżnieniami, uhonorowany m.in. Złotą różą Fundacji Świętego Jerzego w Wenecji czy specjalną nagrodą Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Salsomaggiore za kreowanie dzieł Verdiego.
Polska prapremiera opery Marcela Landowskiego Galina, zrealizowana w Teatrze Wielkim w Poznaniu 30 V 1999 r. zyskała tak wielkie i powszechne uznanie, że spektakl ów zaproszono jako jedyną prezentację polskiego teatru operowego na Światową Wystawę EXPO 2000 w Hanowerze.
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu jest jednym z największych zespołów tanecznych w Polsce. W jego repertuarze znajdują się zarówno klasyczny balet romantyczny, jak i choreografie prezentujące nurty tańca współczesnego.
foto: Katarzyna Zalewska
foto: Katarzyna Zalewska
Le Sacre du Printemps (Święto Wiosny)
Libretto: Igor Strawiński, Nicholas Roerich
Kierownik muzyczny: Grzegorz Wierus
Choreografia: Paul Julius
Dekoracje: Petra Korink
Kostiumy: Paweł Grabarczyk
Reżyseria świateł: Marc Heinz
O choreografie:
Choreograf Paul Julius w 100-lecie paryskiej prapremiery, na specjalne zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu, realizuje nową interpretację „Święta wiosny". Julius realizował spektakle między innymi dla Stuttgarter Ballett i New York City Ballet. Eklektyczna umiejętność łączenia różnych estetyk tanecznych sprawia, że spektakle tego choreografa są dziełami pozostającymi na długo w pamięci odbiorców.
O twórcy oprawy scenograficznej i kostiumowej:
Vahan Bego pochodzi z Armenii, ale swą działalność artystyczną od 1993 roku związał z Polską. Zaznaczył się takimi realizacjami jak: WAZE - monumentalna realizacja płaskorzeźby „Wizerunek Artystyczny Zjednoczonej Europy" w Zgorzelecu (1998), rzeźba stalowa „Kursk" w Warszawie czy scenografia dla koncertu Sweet Noise na festiwalu „Przystanek Woodstock" w Żarach (2002). Jest laureatem nagrody ART AND BUSINESS (2001). Otrzymał również Grand Prix Ministra Kultury w „II Międzynarodowym Biennale Pasteli w Nowym Sączu w 2004 r.
Interpretacja „Święta wiosny" w koncepcji artystycznej Krzysztofa Raczkowskiego, zachowując oryginalne libretto, nadaje mu wymiar indywidualny. Rytuał rozgrywa się w oderwaniu od wspólnoty i ustanawiających ją tańców w kole i korowodów. Tancerka w solowej choreografii, opartej na współczesnych technikach tańca, ukazuje autodestrukcyjną siłę prastarego obrządku, który zrodził się w samotności i jest prywatną obsesją Wybranej, powracającym koszmarem, doprowadzającym do zaburzeń osobowości. Warstwa muzyczna wykonywana jest przez muzyków na żywo - kolejne części baletu Strawińskiego zyskały w tej realizacji nową, jazzową aranżację. foto: Adam Ciereszko
Koncepcja, choreografia: Krzysztof Raczkowski
Aranżacja muzyczna i wykonanie: Jerzy Mazzoll
Współpraca: Tomek Sroczyński
Scenografia, projekcje i kostiumy: Vahan Bego
Taniec i współpraca choreograficzna:
Paulina Wycichowska
O choreografie:
Krzysztof Raczkowski pracował mi.in z Teatrem Muzyczny Szczecinie, PTT, teatrem choreograficznym Johanna Kresnika Volksbühne w Berlinie, z teatrem dramatycznym w Essen, z operą w Bazylei, z teatrem dramatycznym z Hanoweru, z teatrem choreograficznym J. Kresnika przy teatrze w Bonn, z teatrem tańca z Oldenburga, z Hans-Otto-Theater w Poczdamie, z Teatrem Polski w Poznaniu oraz z Warszawską Operą Narodową. Brał udział w festiwalach w Salzburgu (teatrem z Hanoweru) i w Hildesheim. Brał udział w produkcjach dla ARTE i WDR w Kolonii (Karneval, Karneval, chor. J. Ulrich) oraz Babylon Works (Baterby, reż. Mathias Schönsee). W spektaklu Teatru Polskiego z 2009 r. „Śmierć jest najpiękniejszym celem" jest zarówno twórcą i tworzywem.
Współpracował z wieloma wybitnymi choreografami i reżyserami, takimi jak Ivan Batai, Karin Beier, Brigitte Culberg, Conrad Drzewiecki, David Earle, Johann Kresnik, Jerzy Makarowski, Juliane Rysler, Mathias Schönsee, Thomas Stache, Martin Stiffermann, Jochen Ulrich, Grey Veredon, Serge Weber, Waldemar Wołk-Karaczewski oraz Ewa Wycichowska. foto: Adam Ciereszko
Po spektaklu: Spotkanie z artystami w foyer.
Bilety:
sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł, sektor C - 10 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE
Istnieje możliwość zakupienia KARNETU na wszystkie wydarzenia w cenie - 96 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM
czynny w godz. 10:00 - 20:00
ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04